Nootjesbakjes als spiegels van Bert

Morgen begint mijn nieuwe cursus voor mensen met tweehandige handen. Driekes en Holkje zullen vast ook weer als deelnemer van de partij zijn. Driekes heeft wel hele handige handen. Wat zijn ogen zien, dat kunnen zijn handen maken. Holkje, de vrouw van Driekes, kan ook heel goed kijken. Zij maakt na wat Driekes maakt. Ook echt knap!

Zo staan er twee theemutsen bij hen op tafel en twee ganzen voor het raam. Ze hebben ieder een kussen met een bonte specht van de ander op de zitbank. Daar zitten ze ‘s avonds lekker tegenaan met een bakje nootjes. Dat bakje, dat was een opdracht van vorig jaar van de cursus. Bert de cursusleider had een unieke opdracht bedacht: uit een stuk hout een bakje toveren met een kleine guts.

Maar dat was nog niet alles. Ineens moesten we stoppen met gutsen en Bert vroeg ons om het bakje door te geven naar links. Dat deden we, al leken Driekes en Holkje even in de war, omdat ze tegenover elkaar zaten en niet naast elkaar. ‘Geef maar rustig door!’, had Bert gezegd.

Ik kreeg het bakje van Holkje. Holkje kreeg het bakje van Pelle Mees en Pelle van Gusta Opperklap en Gusta van Akkeleida Vroegeweg en Akkeleida van Ko Zakwaard en Ko van Driekes en zo verder. Na tien minuten luidde Bert een belletje en ging ieders bakje weer naar links. Zo kreeg ieder steeds na tien minuten een ander bakje.

Wel tien nootjesbakjes, wat een opdracht! Het mooiste waren nog wel de gezichten die ik door de cursusavond heen zag. Ze leken ineens erg op elkaar: boevenkoppig en ingetogen, als figuren uit een film bijna en trots ook. Verrassend was het zeker! Niet op de laatste plaats voor ieder ander die het ook zag.

Benieuwd als ik ben, kijk ik uit naar morgen.

.

Deze column verscheen in TREF Magazine #5 van mei 2012.

Dit bericht werd geplaatst in Tobe's Columns en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Nootjesbakjes als spiegels van Bert

  1. Wat is dat genieten zeg! Kan mij voorstellen dat je popelt om te gaan! Heel veel dubbelhandig plezier gewenst.

  2. rotklank zegt:

    Ik hout van Driekes en Holkje, zij zijn mijn grootste fan. En alle dubbelzinnig plezier meer.

  3. botervliegje zegt:

    ben benieuwd wat je dit jaar moet maken bij de cursus. Hopelijk is het weer net zo’n praktisch ding als het notebakje.

Reacties zijn gesloten.