Goochelen van jewelste

‘Meneer Tobert, we hebben lang en breed vergaderd met het Uitjesteam en nu willen we je persoonlijk vragen voor een optreedavondje uit. Ik kende Coby Knijper uit het Oude Van Dagen Huis al zo goed, dat ze me vroeg om goochelaar te zijn. ‘Gaat dat lukken? Vroeg ze er achteraan. ‘Met goochelen, kan dat?’.

Een en ander was snel geregeld. De woensdag over een week om acht uur, dan werd ik verwacht. Gelijk maar aan de slag. Gelukkig heb ik drie goochelboeken en een boek over presentatie- en toneeltechnieken. Die kwamen nu mooi van pas.

Iedere dag las ik een paar hoofdstukken van de boeken uit mijn hoofd. Daarna ging ik de schuur in. Drie goocheltrucks maakte ik: ‘De postduif en een ei, ‘Een zingende zaag en een muis’ en ‘Rook uit hoofd in hoge hoed’. Wat een uitdaging!

Precies op tijd had ik een schitterend goochelpak gemaakt. De oude tafelgordijnen gingen gewassen de goochelkoffer in en mijn goochelstaf had een nieuw knopje.

Daar was ik, klokslag zeven uur in het Oude Van Dagen Huis. Ik had een uur voor voorbereiding, want om klokslag acht uur was de voorstelling. Om tien minuten over acht waren er negen toeschouwers: de onderdirectrice, het voltallige bestuur van het Uitjesteam en twee koks.

‘Krijgen we een volle zaal?’, vroeg Coby hoopvol.
Ik kreeg een idee. Ik nam de zaag, de muis, de rook en de hoge hoed en ging het hele Huis door. Ik zong met de zaag, rookte de kamers wat in en verdween weer zo snel en onzichtbaar als ik gekomen was naar het podium.

De voorstelling liep als een trein, een volle zaal en een groot slotapplaus. Nog weken daarna hoorde men soms een zaag zingen uit de koffiekamer.
‘Even muisstil is het dan, aldus Coby later. ‘Prachtig!’,  giechelde ze er zachtjes achteraan.



.

Deze column verscheen in TREF Magazine #6 van juni 2012.

.

Dit bericht werd geplaatst in Tobe's Columns en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Goochelen van jewelste

  1. Ook applaus van mij!

  2. dagmar zegt:

    Goocheltobert, dat had ik wel willen zien, mag ik de volgende keer de assistente in het glitterpakje zijn…?

Reacties zijn gesloten.