Aangenaam Tobe en het begin van mijn geschiedenis

Dat ik kleiner voor mijn leeftijd zou zijn, dat hoorde ik vroeger al vaker dan je zou denken. Nu ik wat ouder oog, hoor ik dat nog regelmatig. Nou ja, ik heb me er maar bij neergelegd. Net als bij mijn haargroei, die langzamer gaat dan je zou geloven. Intussen sta ik in het midden van mijn leven. Ik groei aardig, precies in het midden door mijn haargroei op mijn hoofd. 
 
Maar laten we bij het begin beginnen. Ik stel me eerst maar eens voor. Ik begin met mijn achternaam. Die Krijger is. Zo’n achternaam krijg je niet zomaar als naam. Nee, die krijg je van je vader. En die kreeg hem van zijn vader en die van zijn vader en die van zijn vader en zo verder.  Dus waar je vader vandaan komt, dat ben jij ook. Daar draag jij in naam jouw naam met je mee. In je genen en aan je zijden, zogezegd.
 
En dan mijn voornaam. ‘TO BE’ of niet ‘To be’, dat is de vraag’, zeg ik altijd wat vertraagd als mensen, die mij niet kennen me naar mijn naam vragen. Op ‘TO’ maak ik wat volume. En dan zeg ik… ‘ t   o  b  e ‘  dus. Het is mijn voornaam die ik niet van mijn vader en ook niet van mijn moeder heb (mijn vader is trouwens al jaren aan gene zijde, maar dat terzijde en hierover de volgende keer meer).
 
Ik heb mijn voornaam van mezelf gekregen. Tobe komt van ‘To’ en van ‘be’. Als ik bij ‘To’ begin, dan komt ‘To’ van een oude tante van mijn moeders kant en ‘be’ is Engels voor ‘zijn’. Dus aan elkaar: ToZijn. Niet dat ik To wil zijn (want hoe kun je je tante zijn), maar gewoon ‘iemand’ zijn.
 
Het is altijd mooi om overleden mensen te eren. Zo ben ik toch een beetje met mijn vader en mijn moeder in de wereld. Want zij zijn natuurlijk de lijn van mijn geboren zijn, mijn stamboom en de verbinding met de Krijgertakken. En zo stond het ook op de enveloppe van mijn geboortekaartje: ‘Hier is Tobe Krijger, wij zijn er blij mee’, zodat iedereen – ook de postbode – het kon zien.
 
Iedere Krijger en aanhang aan zowel warme, als koude kanten, herinnert zich zo mijn naam wel, omdat het Tobe Krijger is.
Dit bericht werd geplaatst in Tobe's Verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Aangenaam Tobe en het begin van mijn geschiedenis

  1. Jolka zegt:

    What’s in a name..? Leuk schrijven!!

  2. Grietje zegt:

    Als meisje krijg je (kreeg je vroeger) ook de naam van je vader en dan stopt het. Tenzij je op de strepen gaat staan en dan blijkt ineens dat je buitenaards bent.

Reacties zijn gesloten.