Passie onder de armen verdelen

Gelukkig zou er weer een nieuwe dag komen, dat wist ik ook wel toen ik vanmorgen de trap afliep. Bij de een-na-laatste trede hield ik even mijn adem in. Na de laatste trede wist ik het, er was iets. En wat het was? Ik droeg namelijk een glimlach onder de ene arm en onder de andere: weemoed.

Vreemd, maar zo zag ik het, zo voelde het aan en zo dacht ik er ook precies over. En zo schreef ik het daarna ook achter op een kassabon, die er als het ware voor klaar lag in de sleutella in het gangkastje.

Toen ik teruglas wat er stond, las ik eigenlijk: ‘Aan de ene kant een glimlach en aan de andere kant weemoed’. Mooi. Ik droeg beiden, alsof ik met mijn twee armen liep, met onder ieder een eigen ziel.

Beiden ontbeten mee. Ik vroeg me met Weemoed af waar de week was gebleven. Joost mocht het weten. In de krantenbak lagen veel afgescheurde kalenderblaadjes van de afgelopen dagen, zeg maar weken, bij het oud papier. Die maken nog geen herfst, dat wisten Joost en Glimlach ook. Al doet het stapeltje blaadjes aardig anders vermoeden.

Nadat ik nog eens rustig door de kalenderblaadjes had gebladerd, bladerde ik in gedachten mee met de getallen door mijn hoofd. Ik dacht aan de jaren en de seizoenen en niet meer aan de dagen.

Ik keek naar Weemoed en toen naar Glimlach en weer terug. En dan… met Weemoed aan de ene kant, opende ik met mijn andere hand het keukenraam en droeg ik met Glimlach, met mijn opgeheven armen, beide de frisse herfstlucht in.

Dit bericht werd geplaatst in Tobe's Columns. Bookmark de permalink .

4 reacties op Passie onder de armen verdelen

  1. ton zegt:

    Met weemoed en glimlach gelezen. Dank, Tobe!

  2. daisyfee zegt:

    Herfst… Het klopt wat je schrijft, beiden horen bij dit seizoen, mooi beschreven!
    Groet van d!

  3. Theo Hoek zegt:

    Een herfst-inkeer, omkeer en terugkeer-gedachte om bij stil te staan. Mooi!

  4. joke van der pad zegt:

    Dag Tobe,
    Dank je! Ze zijn door jouw keukenraam nu ook hier aangekomen!
    Groet,
    Joke

Reacties zijn gesloten.