Woorden van Wonderen

Zo verrast door Ineke Wolf was ik nog nooit, dat ik de hele middag vrij had genomen en in een deken op het plaatsje was gaan zitten en een vuur stookte van oude takken. Puur met mijn gedachten over taal, de menselijke natuur en het vuur.

Dat was genieten van een vrije middag, dat kun je wel stellen. Niets leek hetzelfde of anders. Koud dat wel, maar daar sloeg ik mijn armen en handen wel mee om mijn romp: ‘Vuur in de korf, hop hop, sla ik je deken nog eens om: Rombombom’.
Straks ga ik het ‘Woorden in Wonderland’ van Ineke nog eens lezen en dan nog eens, en dan scheepsrecht om het nooit meer te vergeten. En nu eerst een Fanta. Ineke: proost! En nog eens bedankt. Van Tobe.

~ ‘Woorden van Wonderen’, van Ineke Wolf , opgedragen aan Tobe krijger verscheen vandaag op ‘120 woorden‘:  http://120w.nl/2011/woorden-in-wonderland/

Hieronder de speciale versie van Ineke Wolf voor Tobe:

Woorden in het Wonderland van Tobe Krijger
Wanneer iemand mij zou vragen: “Wat vind je van deze website, de website van Tobe Krijger?” dan zou ik antwoorden: “Dit is het land van taal. Hier beminnen zinnen elkaar en raken zij bezwangerd van woorden die worden geboren uit een banket van letters.
In dit woordenwonderland vinden strafregels geen bestaan en ook wanklanken komen niet door de taalbarrière.
Elke dag opnieuw is er een onbeschreven blad waarop woorden – zo zinstrelend als woorden maar zijn kunnen – gerangschikt worden tot een tableau vivant. Interpunctie zorgt voor samenhang.
Elk woord van naam is zelfstandig en beklimt trappen van vergelijking enkel om neven te schikken.
Wederkerend werken woorden in aanvoegende wijs, meestal wensend, nooit lijdend.
In dit land van taal willen woorden wonen, hebben letters pret en zijn regels altijd bij zinnen.
Hier is geen woord teveel, en niets blijft ongezegd”.
Ja, dat zou ik zeggen over de verhalen en gedichten van Tobe Krijger.

Ineke Wolf is dichter en twichter en Tobe Krijger-fan van het eerste uur

Dit bericht werd geplaatst in Tobe Nieuws. Bookmark de permalink .

3 reacties op Woorden van Wonderen

  1. DitisOokzo zegt:

    Dit is een prachtige ode. Van en voor iemand waar je trots op kunt zijn.
    Ik ga verder niet poetisch zitten proberen te doen, of the rijmen.
    Ik zeg: Tof als hij is die Tobe, Innig zo eerlijk die Ineke.

  2. ik ben nieuwsgierig naar die woorden, ik ga zoeken

  3. dagmaar zegt:

    woorden van wonderen doen mij denken aan een schilderij van Chagall: speels en kleurrijk, je vindt niets terug op de plek waar het hoort, daardoor juist ook die verwachting oplichtend en een gehele stemming creërend. Misschien nog wat kaf uitverkoren?

Reacties zijn gesloten.