De starende visser, water en de waterkant

Terug van de waterkant, had ik uren gemijmerd met boten, water en een pakje brood. Mijn gedachten waren met de vogels geweest, de rijp en met de vorst aan de grond. Nu liep ik terug, neuriënd met een oude Franse chanson. 

Daar zat een visser. Hij deed net alsof hij viste, om maar te kunnen staren. Tenminste zo keek ik er naar.

‘Mooi, starende mensen’, dacht ik nog. ‘Wie staart, kijk er oprecht bij in het niets’. Maar of deze visser in het niets keek, dat lag nu nog in het midden. 
Ik wilde de visser verder niet storen, maar hij draaide zich half om en begon uit zichzelf te praten. Zodoende stond ik stil.
‘Zo zijn wij niet getrouwd’, zei hij niet heel duidelijk, maar ik verstond het wel.  Om hem beter te kunnen verstaan, zette ik twee stappen zijn kant op en vroeg hem hoelang hij daar al zat en met wie hij getrouwd was.

De visser glimlachte even op mijn vragen en sprak alsof hij zijn woorden woog: ‘Dat Sinterklaas geen vrouw is en alleen maar geeft, is geen groot geheim, maar een vrouw die alleen maar vraagt… dat zei haar vader er bij ons huwelijk niet bij. Nu zit ik er hier mooi mee…’.

Ik wist niets beter te zeggen dan te knikken. Zag ik een traan uit zijn rechteroog? Was het de kou of een stil verdriet? De bomen aan de andere kant bewogen even, het water rimpelde.

‘Dag visser’, zei ik terwijl ik knikte en mijn hand opstak.
‘Dag wandelende gedachtenman’, zei de visser. Hij knikte terug en viste verder.

Dit bericht werd geplaatst in Tobe's Verhalen. Bookmark de permalink .

8 reacties op De starende visser, water en de waterkant

  1. ton zegt:

    Een starende visser, het niets in het midden en een wandelende gedachtenman. Weer een mooie inval, Tobe🙂

  2. daisyfee zegt:

    Mooi, een uitnodiging om te gaan staren…
    Groet van d!

  3. een starende visser is een bron van inspiratie

  4. Prachtig!!!!!!!!!!!
    Joke

  5. cornutus zegt:

    Mooi stukje weer. Om even bij weg te mijmeren.

  6. Evelien Veenhuizen zegt:

    Mooi verhaal! De stilte waarin ons verdriet opeens bovenkomt. Als we het kunnen zien. Verstopt als het vaak is.

Reacties zijn gesloten.