Bezoek, taart en een toekomst voor later

Wat geef je een dame bij de koffie, die wil praten over de toekomst van haar kinderen? Een Kano, een Krakeling of misschien een Tompouce? Ik zag mij namelijk wat zenuwachtig heen en weer lopen. De reden was Lammie Bleek-Struif. Zij was het namelijk die mij vorige week vroeg of ze vandaag met mij kon komen praten over de beroepenkeuzes van haar kinderen.

Zo was ik een paar maanden geleden Gea Gotspeer ook tegengekomen. Zij had mij hoofdschuddend gevraagd wat er van haar zoon Gosse moest worden. Ik had mijn ogen even dicht gedaan, omdat Gea met haar gezicht en met de vraag erg dicht bijkwam. Ik haalde trefzeker adem en deed mijn schouders bewust laag. Toen was er een gedachte opgekomen en die sprak ik uit naar Gea: ‘Er één hebben is één, een tweede is of je de schoonheid ervan inziet’.

Gea had me aangekeken met een gezicht waar ik haar drie zonen in terugzag. Toen hield ze haar hoofd scheef. Er was er een traan als een parel op mijn hand gevallen. Die ze had vastgepakt en gekust.

En ze had gezegd: ‘Gossie mijne, wat een helderheid. Gosse is namelijk precies mijn tweede. Wat zeg je dàt mooi, Tobe’.

Ze is het toen gelijk aan Gosse gaan vertellen. Nog geen maand later was zijn eigen onderneming een feit: een oppascentrale. De locatie, de bank, de Gotspeer-familie, alles werkte mee. Jazeker, de middelste van de drie Gotspeer-zonen was nu zelfstandig ondernemer.

Was het al zo laat? Over tien minuten zou Lammie op de stoep staan!

Koffie schatte ik in. ‘Met melk en suiker? Wilt u een stukje taart? Met slagroom maar? Alstublieft’. En dan? Misschien zou ik iets voorlezen uit een prentenboek, uit mijn hoofd of uit één van mijn oude telefoonboeken…

O, daar was de bel al! Ik moest gaan.

.

Deze column verscheen in TREF Magazine #2 van februari 2012.


Dit bericht werd geplaatst in Tobe's Columns en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Bezoek, taart en een toekomst voor later

  1. Je kunt haar natuurlijk ook verwennen met een gevuld heertje.

  2. Hier rest mij een eerbiedig zwijgen.
    Zoveel schoonheid…

  3. Bea zegt:

    Mooi geschreven, alsof ik er zelf bij ben.

  4. cornutus zegt:

    Jij maakt alle coaches overbodig!

Reacties zijn gesloten.